October 2, 2023 12:19
Dekarbonizációs megoldások a közlekedés zöldítéséhez
A környezetünket károsító üvegházhatású gázok több gazdasági szektorból származnak – melyek arányai EU-s tagországonként változnak. Ez a téma egyre több figyelmet kap és egyre kritikusabb, hogy globálisan csökkentsük a széndioxid-kibocsátást. Ebben a helyzetben kiváló alternatívát kínál a zöld, hidrogénüzemű közlekedés, a megújuló energiaforrásokba történő befektetés, valamint a tömegközlekedés elektromossá tétele. Magyarországon ugyanis a kibocsátott szén-dioxid jelentős része - mintegy 22% - származik a közlekedési szektorból, főként a közúti közlekedésből és a fuvarozásból. Milyen lehetséges megoldások léteznek még a közlekedés fenntarthatóbbá tételére, és miben segítheti a startupok dekarbonizációs törekvéseit a Green Brother? Bemutatjuk cikkünkben.
Fenntartható közlekedés: mit mutatnak a tervek?
Az EU célja az európai mobilitás dekarbonizációja és fenntarthatóbbá tétele
Az EU vállalásai között szerepel, hogy 2050-re klímasemleges lesz – azaz 90%-kal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását tagállamaiban. Ezt a célt a "Irány az 55%!" nevű intézkedéscsomag részeként tűzte ki, amely több uniós jogszabályt is átfogóan felülvizsgál, különös tekintettel a közlekedés területre.
A globális felmelegedés mértékét jelentős részben növeli a közlekedési ágazat. Ha az ágazat éves kibocsátása nem változna, akkor 2050-re 65%-kal nőne meg a szén-dioxid mennyisége a légkörben. A cél azonban az, hogy addigra 59%-kal csökkenjen a közlekedéssel összefüggő gázok kibocsátása. Az infrastrukturális változtatások tehát elengedhetetlenek ahhoz, hogy megtarthassuk a 1,5°C-os felmelegedési célt. Ugyanakkor jó hír, hogy a városi közlekedés újragondolásával és környezetbarát járművek előtérbe helyezésével akár 68%-kal is csökkenthető a közlekedés által okozott légszennyezés. Ez az irányvonal érvényes az Európai Unió más tagországaiban is, beleértve Magyarországot is.
Magyarország CO2 –kibocsátása 2,4%-kal nőtt a 20. században. Ez majdnem tízszeres növekedés. Ez azt jelenti, hogy bár az egy főre eső karbonkibocsátásunk az 5. legkevesebb a 27. tagországhoz mérten, de a GDP-t tekintve a 9. legmagasabb. Ezért a 2030-as évekre kitűzött cél hogy a közlekedés számos ágát hidrogénhajtásúvá tegyék, elősegítve ezzel a forgalmas közutak dekarbonizációját.
Területek, amelyeken változásra lenne szükség
Közutak
Az Európai Bizottság 2021-es előirányzata értelmében 2030-ig a személygépkocsik esetében 55%-al, míg a könnyű haszongépjárműveknél 50%-al szükséges csökkenteni a CO2-kibocsátást. Ezt a számot azonban mindkét esetben 100%-osra javasolták növelni 2035-re. A terhergép- és nehézgépjárművek esetében pedig még 2019-ben új szabályok születtek, melyek értelmében 2025-től a tehergépjárművek CO2-kibocsátását 15%-al, 2030-tól pedig 30%-al szükséges csökkenteni az autógyártóknak.
Vasút
Az EU teljes üvegházhatású gáz-kibocsátásának mindössze 0,5%-a származik a legkörnyezetbarátabb közlekedési módból. Ezért az Európai Tanács és az Európai Parlament 2021-et a vasút évének nyilvánította, és számos intézkedést hozott az ágazat fejlesztésére. Ennek eredményeként a vasúti kerékpárszállítást is megkönnyítették: átlagosan legalább négy kerékpár szállítására van lehetőség az európai vonatokon. Emellett nagyobb védelem alá helyezték a mozgáskorlátozottsággal rendelkező személyek utazási jogait is. .
Légtér
A szintetikus légijármű-üzemanyagok még nagyrészt egy kiaknázatlan területet jelentenek a légi közlekedésben. Jelenleg csupán a teljes üzemanyag-fogyasztás 0,05%-át teszik ki az ágazatban, mely arányt az Európai Bizottságnak szándékában áll növelni. 2021 júliusában, az „Irány az 55%!” intézkedéscsomag keretében előterjesztett, ReFuelEU Aviation javaslatok célja, a légi közlekedés környezetre tett hatásának csökkentése – és az egyenlőbb versenyfeltételek megteremtése az ágazaton belül. Az ETS (uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer) felülvizsgálatát is előirányozták, hogy kivitelezhetővé váljon az EU teljes területén a CORSIA – azaz a nemzetközi légi közlekedésben alkalmazandó kibocsátási kompenzációs és -csökkentési rendszer.
Tenger
Az „Irány az 55%!” intézkedés csomaghoz tartozó, FuelEUMaritime-javaslat célja pedig, hogy 2050-ig 75%-kal csökkenjen a hajók fedélzetén felhasznált energiák kibocsátásának intenzitása. Ennek elérése érdekében arra ösztönzi az uniós kikötők hajóit, hogy környezetbarátabb üzemanyagokra térjenek át.
Úton a dekarbonizáció felé: innovációs törekvések
Alternatív üzemanyagok: a H2Cities projekt
A nemzetközi fejlesztési projektnek a célja a hidrogénüzemű szemétszállító autók fejlesztése, illetve prototípusának elkészítése. A projekt a hidrogéntechnológia elterjedését segíti elő a visegrádi országokban, az EIT Urban Mobility, az EIT Manufacturing és az EIT Climate-KIC vezetésével. Magyarországi részről a konzorcium tagja a Kontakt Elektro Kft. , amely már 2003 óta foglalkozik a hidrogéntechnológiában rejlő lehetőségekkel. A projekt befejezését 2024-re tervezik, és kísérleti célokra két különböző városban mutatnak majd be hidrogénüzemű járműveket. A hidrogénüzemanyag kapcsán gyakori félelem, hogy az úticél elérését nem tudja biztosítani, Így a H2GO prototípusnak legfőbb célja, hogy megoldást kínáljon erre a problémára is. A projekt során hidrogénnel működő, akkumulátoros elektromos járműveket fejlesztettek ki, amelyek biztonságos és megbízható alternatívát jelentenek az elektromos autók számára. A technológia révén a lítium akkumulátorokkal kombinált elektromos autókkal további 160 kilométert lehet majd megtenni. A H2GO járművekben az akkumulátorok mérete kisebb, és gyors feltöltési folyamatot tesznek lehetővé, mindezt úgy, hogy a károsanyag-kibocsátás mindvégig alacsony marad.
Innovatív megoldás az utolsó kilométeres szállításra
Az utolsó kilométeres szállítás alapvetően a kézbesítés utolsó fázisa. A folyamat azon része, amely a különböző raktárakból, központokból vagy üzletekből a vevő ajtajához juttatja az árucikkeket. Ebben a szállítási szakaszban nő meg a leginkább a széndioxid-kibocsátás, ezért ennek az utolsó lépcsőnek az újragondolásával hatékonyabbá tehető az adott cégek működése, és az ügyfelek elégedettsége is fokozható. Az URBANE projekt erre kínál egy innovatív megoldást. A 12 különböző tagállamból származó, 39 partnerből és egy külső partnerből, l álló konzorcium célja, hogy az e-kereskedelmi szállítások utolsó mérföldjének üvegházhatású gáz-kibocsátását csökkentse. A program 2030-ig a kibocsátásmentes városi logisztikai megoldások bevezetését ösztönzi, melyeket négy speciális, Lighthouse Living Labs laboratórium segítségével fog bemutatni.
WBCSD’s Mobility Decarbonization projektjei
A Worlds Business Council for Sustainable Development (WBCSD) céljai között szerepel a közlekedés elektromossá, valamint az autóipar szén-dioxid-mentessé tétele. Azáltal, hogy támogatja a zéró kibocsátású járművek (ZEV) technológiáját, a Mobilitás Dekarbonizáció projekt is ennek az elkötelezettségnek a része. Azonban ebben nem jár minden ország egyformán élen, így a ZEV-EMI program célja, hogy ennek javítására felgyorsítsa a kormányok és vállalkozások közötti együttműködést.
A WBCSD további projektei közé tartozik a Circular Cars Initiative (CCI), amely az autóiparon belül többek között a nulla szén-dioxid-kibocsátás elérésére, az autók és alkatrészeik élettartamának meghosszabbítására; továbbá a jármű hatékony kihasználására koncentrál.
Green Brother az innovatív vállalkozásokért
Az EIT Urban Mobility az Európai Innovációs és Technológia Intézet (EIT) egyik alszervezete, amely a közlekedési iparághoz kapcsolódó innovációs és fejlesztési igényeket fogja össze. A közösség célja, hogy a városi mobilitás kihívásainak megoldását támogassa, mindezt a piac oldaláról megközelítve, az ötleteket fenntartható üzleti modellekké alakítva. Az EIT Urban Mobility képviseletét itthon a Green Brother látja el, aki biztosítja, hogy a közlekedési értéklánc szervezetei a megfelelő fejlesztési forrásokhoz, valamint az EIT Mobility szolgáltatásaihoz hozzáférhessenek.
A Green Brother egyik kiemelt célterülete a városi közlekedés. Az ágazat dekarbonizációs törekvéseit tőkefinanszírozással és a szereplők piacra juttatásával tudja támogatni, továbbá azon tevékenységével, melynek során a szakmai és üzleti kapcsolatok erősítését segíti elő a városok és a mobilitási innovációkat megvalósítani kívánó cégek között. Programjaival hozzájárul ahhoz, hogy megmutassa, egy prototípust milyen üzleti modellben lehet megvalósítani, valamint milyen kompetenciákra és gyártástechnológiára van szükség létrehozásukra.
A Green Brother számos programon és tanácsadáson keresztül segíti a startup vállalkozásokat. A Marketplace révén támogatja az innovációk piacra léptetését, partneri kapcsolatokon keresztül segítséget nyújt az European Investment Bank forrásaihoz való hozzáférésben, ezáltal támogatva az infrastruktúra-fejlesztések indulását. Ha pedig egy technológiafejlesztéshez szükséges forrást szeretne valaki megpályázni, a pályázat előkészítésében is szívesen részt vesz.