June 17, 2021 09:15

Itt a pénztárcabarát és „zöld” hőtároló

Magyar találmány a hűtési költségek csökkentésére.

Európai összefogás is segíti azt az agilis magyar startupot, melynek alapítói 20-50 százalékos hűtési költségmegtakarítást ígérnek forradalmi, fázisváltó anyagot használó, kis helyen elférő hőtárolójuk révén.

égre nem egy újabb applikáció, hanem egy „jó öreg”, klasszikus találmány, ízig-vérig hazai újítás került a minap újra reflektorfénybe. Egy friss hír szerint ugyanis a magyar HeatVentors csapata a nagyvárosi távhőellátást modernizáló technológiai megoldást dolgozott ki. Mégpedig az ebben a témában pályázatot hirdető finn főváros számára. A magyarok tehát profin kidolgozott elképzelésükkel a legjobb tíz finalista közé kerületek, és bekapcsolódhatnak Helsinki jövőbeni távhő rendszerének tervezésébe, ahol a távhő okozta szén-dioxid szennyezés mértékét 2030-ra a mostanihoz képest nem kevesebb, mint 78 százalékkal akarják csökkenteni

 

Az EIT InnoEnergy által összefogott öt cég közös megoldása ötvözte a Savosolar napenergiát hasznosító fejlesztését, a Heliac szén-dioxid mentes és több mint 1000 GWh megújuló energiát előállító technológiáját használnák, ezt egészítik ki kitűnően az Ecovat és a HeatVentors hőtárolási újításai, amelyek a távhő rendszer kapacitásainak bővítését, illetve a felhasználói igények rugalmas kiszolgálását biztosítják. A cégek most pedig már egy olyan általános érvényű, a kollaborációra építő technológiát terveznek, amely bármely európai nagyvárosban alkalmazható lenne a távfűtés karbonsemlegessé való átalakítása során.

A HeatVentors projektbe is befektető InnoEnergy HUB Hungary vezetője, és a Green Brother üzleti tanácsadó szakértője, Dervalics Ákos szerint már Magyarországon is időszerű gondolkozni a távfűtés karbonsemlegesítéséről. Itthon ugyanis a napenergiával, illetve a geotermikusan megtermelt hőt a távhő rendszerbe juttathatjuk. Az így megtermel hőt a Heatventors technológiájára épülő, a hőtermelő központban elhelyezett nagyobb, vagy a fűtött épületekben elhelyezett kisebb méretű hőtárolókba táplálhatjuk, így pedig megoldható a zöld úton, nappal megtermelt hőenergia tárolása, majd felhasználása az esti, éjszakai időszakban.

 

HOGYAN MŰKÖDIK?

Miről is van pontosan szó? A szabadalmaztatott, díjnyertes innováció, a HeatTank egy igencsak egyedülálló és innovatív megoldás a hűtési rendszerek optimalizálására és a hagyományos kompresszor alapú légkondicionálók hatékonyságának jelentős növelésére. 

A termék környezetbarát, úgynevezett fázisváltó anyagokat (PCM) használ a nagy mennyiségű hőenergia tárolására és felszabadítására. E folyamat során ugyanis nem pusztán hőmérséklet változás, hanem halmazállapot változás is történik. Amikor a rendelkezésre álló hőt eltároljuk, az anyag megolvad, ha pedig szükségünk van az eltárolt hőre, a fázisváltó anyag visszafagyasztásával tudjuk azt visszanyerni. A magyar startup hőtárolója abban is egyedülálló, hogy speciális tárolószerkezetének köszönhetően a hagyományos vizes technológiánál akár 90%-kal kisebb méretben tudja ugyan azt a hőmennyiséget eltárolni.

A HeatTank segítségével – a mért eredmények alapján – a hűtési költségek igen jelentősen, 20-50 százalékkal csökkentek, a beruházás így 3-5 év alatt megtérül. (Igaz családi számára még folyamatban van a fejlesztés és jelenleg nagyobb, intézményi, vállalati vásárlókra fókuszálnak.)

Bár a köztudatba csak néhány éve „robbantak be” a két alapító már 9 évvel ezelőtt elkezdett a hőenergia-tárolással és a fázisváltó anyagokkal foglalkozni. Andrássy Zoltán és Andrássyné Farkas Rita még a felsőoktatásban találkoztak, és ma már házasok. Mindketten energetikai mérnöknek tanultak, viszont a tanulás mellett szerettek volna valami többet, maradandóbbat alkotni. Egyetemistaként a Tudományos Diákköri Konferencián szerettek volna indulni egy kutatással, ekkor figyeltek fel a fázisváltó anyagokra. Az évek során nem csak magát az anyagot tanulmányozták, hanem több alkalmazást is megvizsgáltak mind energetikai mind gazdasági szempontból, mérések, szimulációk és modellezések segítségével. Az egyetem befejezése után több ipari szereplő is ösztönzözte őket, hogy eredményeik megállnák a helyüket a piacon is, indítsanak belőle egy vállalkozást. Több alkalmazásban nagy potenciált láttak és mindegyiket szeretnék is idővel megvalósítani, viszont úgy érezték, hogy a HeatTank lehet az a termék, amivel leggyorsabban el tudnak indulni.

 

MEGJÖTT A BEFEKTETÉS IS

A kutatások közben azután folyamatosan jöttek az eredmények, melyekkel rengeteg kiállításra és konferenciára eljutottak, ahol számos nagyobb cég vezetője bátorította a fiatalokat arra, hogy a kutatásokból hozzanak létre egy terméket. Ez már a kezdetekben jól sikerült: kiderült, hogy mind hűtésre, mind fűtésre használható a találmány. Ugyanakkor azért választották kezdeti célpiacnak a hűtést, mivel a fő konkurens vizes tárolóját erre a célra nem lehet használni és mivel itt nem csak üzemeltetési költséget tud megtakarítani a HeatTank, hanem egyúttal az üzembiztonságot is növeli.

 

Az első jelentősebb befektetést is az InnoEnergy HUB Hungary révén kapták az európai kutatási hivataltól (EIT). Ez a 150 ezer euró 2018 szeptemberében érkezett. A befektetésből szabadalmaztatták a technológiát, csapatot építettek és kiléptek a piacra. Éppen a napokban zárják majd a második körös befektetést, így a részletek még nem nyilvánosak. De az érkező tőkéből folytatják a csapat bővítését, validálják az üzleti modellt és folytatják a már elkezdett nemzetközi piacra lépést.

És persze a 2018-as tőkebefektetés révén a fejlesztés is felgyorsult. Azóta, az évek során, egyre tökéletesebb lett a szerkezet, így a két korábbi prototípuson kívül ma már négy helyszínen működik élesben HeatTank. Hol? Kettő egy-egy hazai szerverközpontban teszi hatékonyabbá a hűtést, egy harmadik egy áramtermelő gázmotor hulladékhőjének hasznosítását végzi, egy pedig Olaszországban a helyi távfűtési rendszert teszi energiatakarékosabbá. Mérések alapján az átlagos megtérülési idő egy ilyen  készüléknél 3,5 év. De ezen kívül kivitelezés alatt áll itthon egy irodaház hűtése és Indonéziában egy hotelépület hűtése is.

 

ÚJ ELADÁSI MODELL 

A pandémia természetesen nagy hatással van a piacra, a cégek beruházási hajlandósága és költségkerete csökkent. Változtattak is a stratégián: ma már nem csak készpénzből vagy egyszerű beruházási hitelből, hanem az úgynevezett ESCO (EnergySaving Company, azaz egy harmadik felet is bevonó) modellben is megvehető a rendszer. Azaz az ügyfél pár évig ugyanakkora rezsit fizet, és a „lízingelő” ESCO cég nyeresége, valamint a készülék, a rendszerek és a telepítés, karbantartás teljes ára a havonta megtakarított összegekből áll össze. Ezután, pár év elteltével, ha a készülék az elért megtakarításokból kitermelte az árát, kifut a szerződés. Ekkor pedig a havi rezsi lecsökken, és az ügyfél teljes egészében élvezi a megtakarítást. (Idehaza például rengeteg társasház elavult fűtésrendszerét korszerűsítették így, hiszen a lakóknak ez nulla befektetéssel járt, persze a lecsökkenő rezsit így csak később élvezhették – a szerk.)

 

Idén tehát már a nagyobb partnerekre fókuszálnak, akiknek egyszerre akár 10-15-20 darab HeatTank tárolót tudnak értékesíteni, és az ügyfél cégcsoporján belül van skálázódási lehetőség. Egyelőre az elsődleges célpiac Magyarország és Európa, mivel itt ismerik a piaci kultúrát és a nyelvet, viszont van már disztribútoruk és értékesítésük is Délkelet-Ázsiában. 

Fontos stratégiai megközelítés, hogy bár a termék hűtési és fűtési célokra is használható, viszont jelenleg a hűtési megoldásokra fókuszálnak, mivel ebben a szegmensben a hagyományos vizes tároló nem használható, így itt nincs alternatív megoldás. Szerencsére a piaci potenciál folyamatosan nő. „Amikor elkezdtük a termék értékesítését, az energiahatékonyság és fenntarthatóság csak a marketingeseket érdekelte, viszont mostanra ez már tényleg fontos a legtöbb cég számára, illetve egyre több a piaci motiváció: TAO visszaigénylés, EKR, azaz energiahatékonysági kötelezettségi rendszer kihasználása” – mondja Andrássy Zoltán.

Felesége, alapítótársa Andrássyné Farkas Rita szerint ugyanakkor nagy kihívás a külföldi piacokon a bizalom megteremtése, így az első helyi referencia megszerzése a legnehezebb. Elsődleges céljuk ebben a fázisban tehát a hazai és külföldi piacon is a márkaépítés és az edukáció, hogy minél többen megismerjék a termék előnyeit.

 

A Startup Campus Inkubator egy nemzetközi innovációs központ és startup inkubátor, az INNOW projekt megvalósítója. Innovációs programokat valósítunk meg: oktatási, inkubációs, befektetési, értékesítés támogatási és külföldi piacra lépési szolgáltatásokkal segítjük az innovatív projekteket, az ötlet fázistól egészen a nagy növekedési potenciállal rendelkező kkv-kig. Küldetésünk, hogy üzleti alapon hozzunk létre a társadalom számára hasznos értékeket.

InNow